מדד מלניק למצב המשק עלה ב-1.1 אחוז בחודש יולי

עליית המדד משקפת בלימת הירידה בפעילות המגזר העסקי

על פי אומדן שמרני, התוצר העסקי של ישראל ירד, בשנת 2020, בכ-4.5 אחוזים

(לנתונים לחץ כאן)

 לחץ על הגרף להגדלה



מדד מלניק למצב המשק עלה ב-1.1 אחוז בחודש יולי 2020. עליית המדד משקפת בלימת הירידה בפעילות המגזר העסקי. שחרור הסגר והחזרה החלקית של העובדים למקומות עבודתם, הביאו לבלימת ההתדרדרות ולחידוש ממותן של עליית הפעילות, אם כי זו נותרה ברמה נמוכה מאוד. מסתבר ששחרור הסגר כשלעצמו אינו מספיק לשיקום הפעילות, כל עוד אין פתרון לנוכחות הפנדמיה.רמת הפדיון במסחר ובשירותים, המשקף את הביקושים המקומיים ובעיקר את הצריכה הפרטית, נמוכה בחודש יוני ב-6.2 אחוזים מרמתו בפברואר. בולט פיגור ההתאמה במספר משרות השכירים, אם כי נתון זה מתפרסם בפיגור של חודשיים. על פי חישוב שמרני המניח התייצבות הפעילות הכלכלית עד סוף 2020 ברמה של חודש יולי, ניתן לאמוד את הירידה השנתית של התוצר העסקי של ישראל בשנת 2020 בכ-4.5 אחוזים, ושל התוצר העסקי לנפש בכ-6.2 אחוזים.   

 

הערה סטטיסטית חשובה : בשל קשיים במדידה, לא פרסם הלמ"ס נתונים מנוכי עונתיות (לחודשים מארס עד יוני) למדד הייצור התעשייתי ולחלק ממדדי הפדיון של ענפי המשק. הנתונים בהם אנו משתמשים עבור האינדיקטורים הנ"ל, מחושבים על בסיס הנתונים המקוריים, ללא ניכוי עונתיות, ועל מקדמי עונתיות של שלושת השנים האחרונות; מכאן שהם עלולים להשתנות לכשיפרסם הלמ"ס נתונים רשמיים.

 

רכיבי מדד יולי כוללים: עלייה של 10.1% במדד הייצור התעשייתי בחודש יוני, לאחר עלייה של 16.6% בחודש מאי; עלייה של 5.4% בפדיון של ענפי המסחר והשירותים בחודש יוני לאחר עלייה של 9.6% בחודש מאי; עלייה של 3.3% במדד היבוא בחודש יולי, לאחר עלייה של 4.3% בחודש יוני ועלייה של 14.6% במספר משרות השכירים בסקטור העסקי בחודש מאי, לאחר ירידה של 28.2% בחודש אפריל.


לחץ על הלוח להגדלה
לחץ על הגרף להגדלה